האם תפקידו של ממונה הבטיחות השתנה בעידן העבודה מרחוק?

מהפכת העבודה מהבית – יתרון או סכנה נסתרת?

שנים רבות, בטיחות בעבודה התמקדה בסביבות עבודה פיזיות כמו משרדים, מפעלים ואתרי בנייה, אבל מגפת הקורונה שינתה את כללי המשחק. עבודה מהבית הפכה לנורמה חדשה, ואיתה צצו אתגרים שלא היו קיימים בסביבת העבודה המוסדרת. במשרדים, ממונה הבטיחות היה אחראי על כל מה שקשור לשמירה על בריאות העובדים – מהניקיון ועד בטיחות החשמל. אבל איך מבטיחים בטיחות כשהעובדים יושבים בפיג'מה ליד השולחן בסלון?

מה הם הסיכונים בעבודה מהבית?

בעוד שעבודה מהבית נתפסת כבטוחה יותר, היא טומנת בחובה סיכונים חדשים ולא תמיד נראים לעין. אחד הסיכונים הבולטים הוא בעיות ארגונומיות הנובעות משימוש בריהוט לא מתאים. רבים מהעובדים מוצאים את עצמם יושבים שעות ארוכות על כיסא אוכל קשיח או על ספה רכה, מה שמוביל לכאבי גב, צוואר ושרירים. ישיבה לא נכונה לאורך זמן עלולה לגרום לפגיעות פיזיות חמורות.

בנוסף, תנאי תאורה לא מתאימים בעמדת העבודה הביתית עלולים לגרום למאמץ עיניים, עייפות ואף לכאבי ראש. חוסר ההפרדה בין הבית לעבודה עלול גם לגרום ללחץ נפשי, מתח ושחיקה, כיוון שהעובדים מתקשים "לכבות את מתג העבודה" בסיום יום העבודה.

כיצד ממונה הבטיחות מתמודד עם אתגרי העבודה מהבית?

כיום, תפקידו של ממונה בטיחות התרחב והוא כולל מתן פתרונות ייחודיים לעובדים המרוחקים. בנוסף לעובדה שעליו לבדוק ציוד משרדי או את תקינות מערכות הכיבוי, הוא גם מתמקד ביצירת כלים להדרכה עצמית של העובדים כדי להבטיח שהעמדה הביתית מותאמת.

ממוני הבטיחות שולחים לעובדים מדריכים ברורים לגבי איך לסדר את שולחן העבודה, כיצד לבחור כיסא נכון, מהו הגובה המתאים למסך ואיזו תאורה היא האידיאלית. חלקם גם מקיימים סדנאות וירטואליות ומספקים המלצות על תרגילים לשיפור היציבה והפחתת העומס הגופני במהלך יום העבודה.

הטכנולוגיה בשירות הבטיחות

ממונה הבטיחות לא יכול לבקר פיזית בביתו של כל עובד, אך הטכנולוגיה נכנסה לתמונה ומספקת פתרונות יצירתיים. אפליקציות לניטור זמן מסך מזכירות לעובדים לקחת הפסקות ולהתמתח. ישנן אפליקציות נוספות שמתזמנות הפסקות פעילות יזומות כדי למנוע ישיבה ממושכת או הצטברות מתח בשרירים.

בנוסף, מערכות מתקדמות מסוגלות אפילו לנטר את איכות האוויר והטמפרטורה בחדר העבודה כדי לוודא שהסביבה נוחה ובריאה.

הבריאות הנפשית – לא פחות חשובה מהפיזית

בעבודה מהבית, הפן הנפשי של הבטיחות הוא קריטי לא פחות. עובדים רבים מרגישים מנותקים מהצוות, מתמודדים עם עומס ולחצים ללא תמיכה חברתית מיידית, ולעיתים קרובות סובלים מהפרעות בשינה או מתח. ממונה הבטיחות, יחד עם מחלקות משאבי אנוש, פועלים להטמעת כלים לשמירה על בריאות נפשית, כמו מתן גישה לקו סיוע פסיכולוגי, סדנאות להפגת לחצים ואיזון עבודה-חיים.

חלק מהחברות אף מטמיעות תוכנות שמתריעות כאשר העובדים עובדים שעות נוספות רבות מדי או נוטים לדלג על הפסקות. בצורה זו, הן שומרות על האיזון הנפשי ועל מניעת שחיקה.

האם המצב החדש הפך את העבודה למסוכנת יותר?

באופן כללי, הסיכונים בעבודה מהבית שונים מהסיכונים שהיו במשרד או במפעל, אך הם לא בהכרח חמורים פחות. ישיבה לא נכונה לאורך זמן או לחץ נפשי מתמשך יכולים להוביל לנזק בריאותי מתמשך אם לא מטפלים בהם בזמן.

לכן, תפקידו של ממונה הבטיחות הוא להקדים תרופה למכה. בעזרת הדרכות מותאמות, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ותקשורת מתמשכת עם העובדים, ניתן להפחית משמעותית את הסיכונים ולשפר את איכות חיי העבודה.

לסיכום

תפקידו של ממונה הבטיחות לא רק שלא התייתר בעידן העבודה מהבית, אלא הפך למשמעותי ורחב יותר. עליו להבטיח שהעובדים מוגנים מפני נזקים פיזיים ונפשיים גם כשהם רחוקים מהסביבה המשרדית המסודרת. עם גישה מותאמת אישית, כלים טכנולוגיים וחשיבה יצירתית, הוא מצליח לשמור על הבטיחות – גם בבית.

המסר הוא ברור: בטיחות בעבודה היא לא רק עניין של מפעלים ומשרדים. היא נמצאת בכל מקום שבו אנחנו עובדים, גם בסלון שלנו.

שיתוף:

Twitter
Telegram
WhatsApp
נגישות